SZITÁS Brigitta

brigitta.szitas@gmail.com

Triptichon

cím nélkül

Témámnak egy enteriőrt választottam. Abban, hogy ennek a belső térnek a feldolgozása mellett döntöttem, több tényező is közrejátszott. Egy olyan lakótelepen nőttem fel, ami egy elhagyatott laktanya, lakásokká átalakított része volt. Körülötte szétszórva, az erdőben, üres, romos épületek sorakoztak. Gyerekként ezek az építmények szolgáltak játszóteremként, itt bóklásztam, bujkáltam. Talán ennek az élménynek hatására, de azóta is furcsa izgalommal tölt el minden ilyen magányos, lepusztult tér. Tíz év elteltével visszatértem erre a helyre, újra felfedeztem a „Zónát”. Olyan terekre leltem itt, amik nem csak a személyes kapcsolat miatt, hanem vizuálisan is érdekesek. Így esett a választásom erre a kiürült víztározóra. A téma megfestéséhez egy viszonylag rossz minőségű, diszperzit alapú festéket választottam. Azért döntöttem e mellett, mert az anyagot nagy mennyiségben felkenve is gyorsan szárad. Felismertem ennek a negatív tulajdonságait is, de megpróbáltam ezeket a javamra fordítani: ez a festék porzik, töredezik, fakul. A képalkotás során ezekkel a tulajdonságokkal maximálisan próbáltam visszaélni, robosztus tömegével töredezett faktúrákat hoztam létre, az átmeneteket pedig a festékrétegek többszöri felhordásával, majd visszacsiszolásával, visszamosásával képzetem. Így próbáltam meg a látványból kiinduló figurális elemeket ötvözni a gesztussal, a non-figuratívval. Az anyag sajátosságaival való kísérletezés is élvezetessé, játékossá tette a munkát.

/

I've chosen an interior as my topic. Many reasons contributed to devote myself with the preparation of an inner space. I grew up on a warren that used to serve as a derelict barrack and was transformed later on into a set of flats. Surrounding these flats, one might find empty, ruined buildings scattered around in the forest. As a child, these buildings provided an excellent spot to wander around or just to hide from the world. Probably as a result of this, I have an eery excitement anytime I encounter a solitary and decayed space. Ten years later upon returning to this place, I rediscovered the "Zone". I found spots that were not only fascinating because of the personal connection but also due to its visuality. This is how I eventually chose this emptied water tank. For painting the theme I selected a rather poor quality, dispersit based paint. This way even the deliberately applied paint would get dry quickly. I was clear with the upsides of my choice as well: this paint is dusty, it fragments and fades easily. I used these negative characteristics to my advantage through the process of the creation of the image: I've made parcels divided up with fragmentations in which the transitions were smoothed by applying several layers, and then burnishing and washing it over again a repeatedly. This way I tried combining the prime figural elements of the scenery with the gesture, the non-figurative. Experimenting with the peculiarities of the material made the work even more enjoyable and playful as well.