Gyarmati Cintia

cgyarmati0630@gmail.com

https://www.behance.net/gyarmaticintia

Zsanér-triptichon / Hinge-triptych

aquatinta / aquatint, 3db / pieces 47 x 70 cm

A diplomamunkám egy korábbi munkám gondolatmenetének a folytatása, ahol a kulcs és a zár kapcsolatát vizsgáltam 2D-ben. Olyan mechanikai eszközt kerestem, ami hasonló problémát vethet fel grafikailag, mint a kulcs és a zár kapcsolata. Így jutottam el a zsanérhoz. A zsanér lapjait használtam fel nyomtatásban, a két zsanérlapot összekötő tengelyt kihagytam, és a két nyomat közötti hézaggal szimbolizáltam ennek az elemnek a hiányát. Arra voltam kíváncsi, hogy a zsanér fizikai funkciója hogyan él tovább a lap síkján, van-e továbbra is valamilyen funkciója, illetve képként hogyan állják meg a helyüket a lapszélen elhelyezkedő nyomatok. Szerettem volna a tiszta lapnak is szerepet szánni, hogy a kép nézőjében asszociációkat indítson el. Erre a munkámra hatással voltak a tanulmányaim során megismert szárnyasoltárok, ugyanakkor foglalkoztatott az a gondolat is, hogy ezek a mechanikai tárgyak (zsanér, zár, kulcs, küszöb stb.) hogyan határozzák meg mindennapi életünket. A zárral és a kulccsal elzárhatjuk magunkat, vagy akár értékeinket mások elöl, a zsanér a nyitáshoz és a záráshoz járul hozzá, a küszöb két térnek a határát jelzi. Napjaink digitális világában pedig sokszor észre sem vesszük ezeket a régi, ámbár fontos mechanikai eszközöket.

My diploma work is the continuation of the thread of a former piece of mine, in which I examined the relationship between the key and the lock in 2D. I was searching for such a mechanic tool that could raise a similar problem graphically as the relationship between the key and the lock. This is how I got to the hinge. I used the slab of the hinge in print, I excluded the axis linking the two hinge slabs and I symbolised the absence of this element with a gap between the two prints. I was interested in how the physical function of the hinge lives on, if it continues to have a function and how the prints on the sides of the slabs hold their own as pictures. I wanted to give a role to the blank page/ clear slab so that it would start associations in the audience of the picture. This work of mine has been affected by the triptychs known during my studies and in the same time, I was also concerned with how these mechanic objects (hinge, lock, key, doorstep, etc.) define our everyday lives. With the lock and key, we can close ourselves or our valuables from others, the hinge redounds the opening and closing, the doorstep/sill marks the line between two spaces. In today’s digital world we many time do not notice these old but important mechanic tools.