evepolner@gmail.com
Konzulens / Consultant: Herzog Csilla
A Z-generáció általam kiválasztott vizsgálati alanyai mind rendelkeznek okostelefonnal, azonban az eredmények azt mutatják, hogy a digitális írástudásuk és a médiumismeretük olykor nem elég széleskörű. A vizsgált korosztály életében természetes módon van jelen a multitasking, s ennek következtében a tanulási szokásaik is megváltoztak. Hipotéziseimben azt feltételeztem, hogy az internet negatívan befolyásolja a fiatalok ítélőképességét, nyelvhasználatát és a döntéseiket a reklámok kapcsán. Kutatásaim eredményei a következők: a média által kreált valóságba vetett bizalmukat mozgóképes anyaggal vizsgáltam. Ennek eredményei pedig azt támasztják alá, hogy létezik a Z-generációnak az a befogadó rétege, amely nem elég médiaművelt ahhoz, hogy felismerja a média által kreált fikciós valóságot. A közösségi médiának és az internetnek olyan nyelvújító hatása van, amely nemcsak a nyelvhelyességet befolyásolja (többségük ékezet és írásjelek nélkül fogalmaz), hanem új rövidítéseket is folyamatosan létrehoz (a válaszok alapján 65 különböző neologizmust sikerült feljegyeznem). Az internetes hirdetések tudattalanul befolyásolják és ösztönzik őket céljaik elérésére, anélkül, hogy egyáltalán észrevették volna az adott reklám létezését. Továbbá bebizonyosodott, hogy a szülői beavatkozásra, útmutatásra szüksége van a netgenerációnak, még ha magabiztosaknak is érzik magukat.
The representatives of Generation Z selected for my research all own smartphones yet the results of my research show that not all of them possess a properly wide-ranging set of digital literacy skills. Multitasking is a natural characteristic of their lives and this has led to a change in the approach to studying. My hypothesis is that the internet has a negative influence on the ability of the young people to make judgements, on their language use and the ability to make correct decisions in relation to commercials. The main findings of my research are as follows: I tested their trust in the visual world created by the media with the help of films. The results of this project show that there is a segment of this generation that is not able to differentiate between reality and the fictional world presented by the commercial media. Social media and the internet has an effect on language use which influences not only spelling and grammar (e.g. dispensing with the use of diacritics) but they keep creating new abbreviations. Advertisements on the internet have a subconscious impetus to achieve their goals without their noticing this. It has also been shown that this generation still needs parental guiding and intervention in spite of their feeling self-confident.