Vizuális Nevelés és Művészetelmélet Tanszék

Vizuális Nevelés és Művészetelmélet Tanszék

A 2019 februárjában alakult Vizuális Nevelés és Művészetelmélet Tanszék legfontosabb feladata, hogy biztosítsa az egyetemen folyó rajz- és vizuális kultúra szaktanárképzésnek a korszerű szakmódszertani bázisát, valamint az intézet profiljába illeszkedő képzőművészeti, tervezőgrafikai, mozgókép-művészeti, kommunikációs és médiaismereti képzések elméleti hátterét. A tanszék nevében megjelenő vizuális nevelés kifejezés magába foglalja a korszerű vizuális pedagógiai elméleteket (kreativitási modellek, konstruktív és élménypedagógia, komplex művészeti nevelés) valamint a hazai és nemzetközi vizuális pedagógiai műhelyek jó gyakorlatainak tanulmányozására és adoptálására épített performativitását és azok módszertanát.

A művészetelmélet kifejezés pedig azokat az esztétikai (művészetfilozófiai, vizualitáselméleti, kommunikációelméleti, filmelméleti, műelemzői), történeti (művészettörténeti, esztétikatörténeti, filmtörténeti), valamint egyéb bölcsészeti diszciplínákat magában foglaló stúdiumokra vonatkozik, melyek megjelennek az intézet képzéseiben – nem csak az Osztatlan rajz- és vizuális kultúra tanár szak, hanem a többi szak és szak- irány képzéseiben is.

RAJZ- ÉS VIZUÁLIS KULTÚRA OSZTATLAN TANÁRKÉPZÉS

Jelenleg osztatlan rajz- és vizuális kultúra tanár szakon tanulhatnak az intézetünkbe jelentkezők, amely ötéves, azaz négy év szakmai képzést és egy év gyakorlatot takar. A rajztanári szakhoz többféle szakpár választható, a matematikától a magyaron, a testnevelésen át egészen a médiais- meret és mozgóképkultúra tanárig. A képzés a ma rajztanáraitól elvárható korszerű és változatos szakmai ismeretek kialakítására törekszik. Ennek keretein belül, a képzés négy éve alatt a biztos rajzi alapok elsajátítása és megerősítése után a különböző képzőművészeti műfajok technikáit, valamint a klasszikus és a kortárs művészettörténet oktatásához szükséges ismereteket sajátítják el a hallgatók. Fontosnak tartjuk, hogy a tanárjelöltek a tanítás-tanulás legkorszerűbb módszertani kérdéseivel is megismerkedjenek, és ezzel segítséget kapjanak az általános és a középiskolai pedagógiai munkájukhoz. A képzés ideje alatt lehetőségük van bekapcsolódni különféle korszerű pedagógiai mű- helyek, közösségépítő workshopok munkájába, és ezzel együtt aktív képzőművészeti tevékenységet is folytathatnak. Elsősorban a közoktatás színterein hasznosítható az itt megszerzett tudás, vagyis az osztatlan tanárképzésben végzettekaz általános iskola 5–8. osztályában, illetve a gimnáziumok- ban taníthatnak, ezenkívül bekapcsolódhatnak a galériák és múzeumok pedagógiai munkájába is. A képzés emellett utat nyit a vizuális pedagógiai kutatásokban való aktív részvétel felé, és előkészít a neveléstudományi (PhD) doktori képzésre is.